Училището и домашната подготовка, понякога могат да бъдат истинско предизвикателство за децата. Някои деца нямат проблеми с това да пишат домашните си работи, докато други смятат, че цялата идея за домашна работа е скучна и излишна.
Ето защо Ви предоставяме на Вашето внимание една информативна статия с възможните причини за нежеланието за писане на домашна работа и как да то да се преодолее.
Идеи, с които ще помогнете на детето си да преодолее нежеланието си да пише домашни!
1. Без трудна или отнемаща много време домашна работа.
Учителите не трябва да дават тежки задачи, които ще отнемат цялото време на децата след училище. Също така те не трябва да бъдат трудни, а напротив – да покриват основния материал, взет в клас. Ако задачите за трудни, дълги и отегчаващи, често децата се изтощават психологически и започват да се чувстват нервни и неспокойни.
BRAINy Tip* За съжаление не винаги това е така и не зависи от нас. В случай че видите такъв случай при детето Ви, тук вариантът е да му помогнете да подреди по приоритет задачите и да ги структурира. Така ще му са по-ясни и лесни за работа.
2. Важно е да не бъдете перфекционисти.
Домашното, което вашето дете е изпълнило, може да не изглежда добре, но в края на краищата домашната работа е готова, вярна е и е приключила. Когато кажете „Не, това не е добре, направете го отново“, детето ви ще се потисне, мислейки, че всичките му усилия са напразни. Ако това се случва често детето би си помислило „И без това няма да им хареса домашното, няма да се занимавам с него“ и предварително ще приеме неуспеха.
Така че, ако разпознаете грешки в домашната работа, помогнете на детето си да ги поправи, но не искайте от него да повтори отново цялата домашна работа или да му се скарате за това, че не е перфектна.
3. Не принуждавайте децата да си правят домашните веднага щом се приберат от училище.
Детето, което току що е свършило с учебните занятия, се нуждае от малка почивка. Дори да е било в онлайн обучение, то пак се натоварва и ангажира. Добре е да му дадете време за обяд или подкрепителна закуска, малко игра и след това да го накарате да залегне над учебниците. Запомнете, че игрите са най-ефективните инструменти за развитие на интелигентността на децата. Натоварено ли е детето и най-малката трудност може да го накара да се откаже или да го демотивира.
4. Не считайте игрите за загуба на време.
Дори най-простите игри оказват важно влияние върху развитието на въображението им и подготовката за различни отговорности. Тук изключваме повечето електронни и дигитални игри онлайн, играни през телефон, таблет или плейстейшън. Внимавайте с тях, тъй като в повечето случаи те имат обратен ефект. Децата преработват много от преживяванията си през игрите. Те стимулират много важни области в мозъка и са от изключителна важност за неговото ментално, психическо и емоциално израстване.
BRAINy Tip* Накарайте детето само да си измисли и/или конструира игри – това подобрява техните умствени умения, знания и въображение.
5. Задайте конкретни часове за домашна работа.
Винаги е полезно за вашето дете да планира и следва своите ежедневни дейности. Научете го как да бъде организирано и да имат планирано ежедневие. Придържайте се към определения час като малко преди да настъпи, го подготвяйте с ненатрапчиво напомняне. Така психически детето се наглася към това, което следва и преминаването от почивка или игра към учене ще стане плавно и без стрес.
Принуждаването на децата да учат или да си правят домашни постоянно (напомняйки отново и отново) може да им причини отрицателен ефект.
Приетият план по часове не трябва да се променя в рамките на учебната година. По този начин детето ви се научава да изпълнява задълженията и отговорностите без да приема отлагането като навик. В противен случай детето може да започне да отлага домашното си докато не дойде времето за сън. Всеки, включително и ние възрастните, губим мотивация, когато отлагаме задълженията си. Ето защо е много полезно строго да се определи времето за домашна работа и съответно – да се спазва.
BRAINy Tip* Позволете на ученика да създаде свой собствен план като попитате самото дете кога иска да си пише домашните! Разбира се, това трябва да се случи в разумни часове (да не е след 20 ч) като важна подробност е да се случва всеки ден по едно и също време. Така то ще почувства, че има контрол над времето си и тогава ангажимента няма да е към Вас, като родител, ами към самото него си. Давате му избор и свобода – неща, които винаги се приемат добре от децата.
7. Проверявайте дали всички домашни са направени.
Без надзор децата могат да за започнат да пропускат някои задания и да започнат да бягат от отговорност. Детето ви трябва да знае, че ще го поздравите, когато завърши домашното. Ако домашната работа не е изпълнена, то трябва да знае, че е необходимо да обясни защо. В противен случай ученикът може да загуби чувството си за отговорност и да си каже: „След като никой не ми проверява домашното е без значение дали ще го правя или не”. По този начин може да изгуби мотивацията си да я свърши прилежно, вярно и навреме.
BRAINy Tip* Белег на доверие е да кажете на детето само да провери дали не е изпуснало някоя задача и дали всичко е готово. След това може отново да погледнете, но това да не е всеки път. Така ще развиете в детето чувство за отговорност към себе си, което ще му е много ценно качество и занапред в живота.
8. Оценете успеха и повишете мотивацията.
Много от родителите, които обикновено мислят, че детето им не работи достатъчно, подценяват важността на тяхната оценка и подкрепа към децата си. Например представянето на добре направена домашна работа и похвалата кара ученика да се чувства по-успешен и това го мотивира. Това трябва да се случва не само в училище и занималнята, но и у дома.
Когато ученикът види, че работата му се оценява, той ще се старае да прави домашното си занапред още по-внимателно. Добре е детето да знае, че домашната работа е задача, която трябва да бъде изпълнена, за да бъде успешно в училище. Това се отнася до задачите, които ученикът трябва да изпълни у дома след учебните часове, за да покаже какво е усвоил от наученото в училище.
BRAINy Tip* Уверете се, че преди да започване на работа върху домашното, детето разполага с всички консумативи, които може да му потрябват. Всяко ставане и търсене на нещо разконцентрира ученика и той губи мотивация. Ето защо е препоръчително да е подготвило предварително несесер с гума, острилка, два молива и две химикалки и всички учебници и тетрадки, по които ще работи.
9. Помагайте само ако е необходимо.
Като концепция домашната работа съдържа упражнения и задания по взетия материал от последния урок/ци. Приема се, че учителите не дават задания, за които не е взет материал в часа и всичко се знае от ученика (или поне така трябва да бъде). Разбира се, добре е родителят да помага, в случай че има неясни моменти. Опитвайте се да обясните решението, така че детето да го разбере, а не просто да бъде написано. От изключително значение е дали детето превръща искането на помощ от вас в рутина.
Ако това започне да се случва твърде често, това става навик и децата спират да се опитват да решат задачите си сами и чакат те да им бъдат решени наготово.
Когато тази ситуация се повтаря, детето ще започне повече да мързелува и ще се отдалечи от чувството си за отговорност. Най-доброто, което можете да направите, е да ги насърчите сами да се опитват да решат задачите си и в краен случай да им дадете насоки.
10. Детето винаги реагира, когато намери любов и загриженост.
Много е важно детето да обича своя учител, защото само тогава то оценява съветите му. Изследванията показват, че учениците са по-внимателни и взимат насериозно изискванията, дадени им от любимите им учители. По същия начин родителите трябва да показват достатъчно любов и внимание към децата си. Децата, които се чувстват оценени и обичани, са по-внимателни и по-мотивирани да изпълнят своите отговорности.
Според предложения на експертите има идеално времетраене за писане на домашна работа, съобразена с възрастта на детето. Това е съобразено и в при онлайн обучение, като се има предвид всички допълнителни курсове и упражнения, които посещават децата.
За първи клас оптимално време за писане на домашни е до 40 минути. От втори до четвърти – 40-60 минути, пети и шести – 60-90 мин., а от седми до девети около час и половина. Вече в дванадесети клас е допустимо до 2 часа. Това не включва допълнителните задачи и проекти, които биха могли да се дават на децата с цел упражнение.
Домашната работа, дадена от училище, учи децата да поемат отговорности и да изпълняват тези отговорности. За подобряване на знанията и самодисциплината домашните задачи са много важни. Учейки и пишейки домашните си, учениците придобиват допълнителни знания и умения. Това им помогнат да завършат срока с по-висок успех, съответно и диплома.
Работата по зададена домашна работа и упражнения от училище е най-сигурният начин за подпомагане на учебния процес. Онова, което е научено в училище се затвърждава и развива и дома именно чрез домашното.
Ако има някакви пропуски и/или грешки в самостоятелната работа след училище, то това значи, че материала не е усвоен напълно и има нужда от допълнителни разяснения. В такъв случай може да се възползвате от нашия Модул “ Занималня“, в който ще се погрижим детето Ви. Тук, при нас ще преговори и усвои училищния материал, напише домашните си и запълни пропуските, които има, което ще му донесе повече увереност и самочувствие!
Заповядайте при нас, за да може детето Ви да учи с удоволствие и да е успешно в училище.
Прекарайте свободното си време заедно единствено в забавление и положителни емоции!
Ще се радваме да ни се доверите и ние да бъдем Вашият избор при търсенето на подходяща учебна занималня и допълнителни курсове за детето Ви. Очакваме Ви !