Училището и домашната работа и задания понякога могат да бъдат истинско предизвикателство за децата. Някои от тях нямат проблеми и трудности с това да пишат домашните си работи, докато други смятат, че цялата идея е скучна, досадна и излишна.
Ето защо предоставяме на Вашето внимание информативна статия с част от възможните причини за нежеланието и отказа за писане на домашни. Как бихме могли да помогнем това да се преодолее?
Учителите не трябва да дават тежки задачи, които ще отнемат цялото време на децата след училище, но понякога нещата не стоят по този начин. Също така те не трябва да бъдат трудни, а напротив – да покриват основния материал, взет в клас и съответно да се упражни и затвърди. Ако задачите за трудни, дълги и отегчаващи, често децата се изтощават психологически и започват да се чувстват нервни и неспокойни. Някои деца дори се опитват да спестят и не казват какви задания имат само и само да си спестят писането/ ученето. Това не бива да се допуска, тъй като води до бъдещи проблеми не само под формата на пропуск в материала, но и чисто дисциплинарни. Фокусът трябва да е върху това, че работата вкъщи всъщност помага и е нещо добро за самото дете и чрез домашните ще разбере ако нещо не е разбрало и съответно да преговори. Също така ако ви се струва прекалено, може да разговаряте с класния ръководител относно домашните задания да ги редуцира, доколкото е възможно. Понякога самите учители не си дават сметка относно обемите и мащаба на домашната работа на учениците.
BRAINy Tip* За съжаление не винаги имаме контрол и възможност да влияем на ситуацията, тъй като има неща, които не зависят от нас. В случай че при вас е така, вариантът е да му помогнете да подреди по приоритет задачите и да ги структурира. Научете го да си прави план, по който да работи и да си подрежда нещата. Така ще му са по-ясни и лесни за работа и съответно няма да му тежат.
Домашното, което вашето дете е изпълнило, може да не изглежда добре, но в крайна сметка работата е готова, вярна е и е приключила. Когато кажете „Не, това не е добре, направи го отново“, детето ви ще се потисне, мислейки, че всичките му усилия са напразни. Ако това се случва често детето би си помислило „И без това няма да им хареса домашното, няма да се занимавам с него“ и предварително ще приеме неуспеха.
Така че, ако разпознаете грешки в домашната работа, накарайте го първо то само да си го провери. Ако си открие само грешките, ще се зарадва и ще се гордее със себе си, а ако ли пък не, ще ви насочи относно реален пропуск в знанията, а не че детето е бързало или разсеяло. Не искайте от него да повтори отново цялата домашна работа или да му се скарате за това, че не е перфектна. Разбира се, че трябва да се стреми да е написана красиво, прецизно и вярно, но тук идеята е да зачетете труда на детето като го убедите, че то може повече и другият път да го покаже. По този начин показваме съпричастност към труда му, подкрепяме го като показваме, че ценим старанието му и в същото време му показваме доверие, че може и знае повече и вярваме в него!
BRAINy Tip* Можете да обърнете нещата като му предложите то да влезне в ролята си на учител и да се опита да постъпи да действа така, както би постъпил учителя му в училище. Децата винаги се забавляват, когато нещата са им поднесени по интересен и подходящ начин, така че импровизирайте смело на момента 🙂
Може би се изкушавате да накарате детето бързо да започне да учи, за да приключи по-рано, но детето след училище се нуждае от малка почивка. Добре е да му дадете време за обяд или подкрепителна закуска, малко игра и след това да го накарате да залегне над учебниците. Запомнете, че игрите са най-ефективните инструменти за развитие на интелигентността на децата. Натоварено ли е детето и най-малката трудност може да го накара да се откаже или да го демотивира.
Дори най-простите игри оказват важно влияние върху развитието на въображението им и подготовката за различни отговорности. Тук изключваме повечето електронни и дигитални игри онлайн, играни през телефон, таблет или плейстейшън. Внимавайте с тях, тъй като в повечето случаи те имат обратен ефект. Децата преработват много от преживяванията си през игрите. Те стимулират много важни области в мозъка и са от изключителна важност за неговото ментално, психическо и емоциално израстване. Игрите навън, различните преживявания със семейството и любими хора, качественото време, прекарано заедно с детето допринасят значително до психическото и ментално здраве, а и израстване при децата.
BRAINy Tip* Накарайте детето само да си измисли и/или конструира игри – това подобрява техните умствени умения, знания и въображение. Може да играете различни настолни игри цялото семейство, което хем ще ви сплоти, хем ще се забавлявате заедно, споделяйки радостни моменти.
Винаги е полезно за вашето дете да планира и следва своите ежедневни дейности. Научете го как да бъде организирано и да има планирано ежедневие. Придържайте се към определения час като малко преди да настъпи, го подготвяйте с ненатрапчиво напомняне. Така психически детето се наглася към това, което следва и преминаването от почивка или игра към учене ще стане плавно и без стрес.
Принуждаването на децата да учат или да си правят домашни постоянно (напомняйки отново и отново) може да им причини отрицателен ефект.
Приетият план по часове не трябва да се променя в рамките на учебната година. По този начин детето ви се научава да изпълнява задълженията и отговорностите без да приема отлагането като навик. В противен случай детето може да започне да отлага домашното си докато не дойде времето за сън. Всеки, включително и ние възрастните, губим мотивация, когато отлагаме задълженията си. Ето защо е много полезно строго да се определи времето за домашна работа и съответно – да се спазва.
BRAINy Tip* Позволете на ученика да създаде свой собствен план като попитате самото дете кога иска да си пише домашните. Разбира се, това трябва да се случи в разумни часове (да не е след 20 ч) като важна подробност е да се случва всеки ден по едно и също време. Така то ще почувства, че има контрол над времето си и тогава ангажимента няма да е към Вас, като родител, ами към самото него си. Давате му избор и свобода – неща, които винаги се приемат добре от децата.
Без надзор децата могат да за започнат да пропускат някои задания и да започнат да бягат от отговорност. Детето ви трябва да знае, че ще го поздравите, когато завърши домашното. Ако домашната работа не е изпълнена, то трябва да знае, че е необходимо да обясни защо и да посочи причина. В противен случай ученикът може да загуби чувството си за отговорност и да си каже: „След като никой не ми проверява домашното е без значение дали ще го правя или не”. По този начин може да изгуби мотивацията си да я свърши прилежно, вярно и навреме.
BRAINy Tip* Белег на доверие е да кажете на детето само да провери дали не е изпуснало някоя задача и дали всичко е готово. След това може отново да погледнете, но това да не е всеки път. Така ще развиете в детето чувство за отговорност към себе си, което ще му е много ценно качество и занапред в живота.
Много от родителите, които обикновено мислят, че детето им не работи достатъчно, подценяват важността на тяхната оценка и подкрепа към децата си. Например представянето на добре направена домашна работа и похвалата кара ученика да се чувства по-успешен и това го мотивира. Това трябва да се случва не само в училище и занималнята, но и у дома.
Когато ученикът види, че работата му се оценява, той ще се старае да прави домашното си занапред още по-внимателно. Добре е детето да знае, че домашната работа е задача, която трябва да бъде изпълнена, за да бъде успешно в училище. Това се отнася до задачите, които ученикът трябва да изпълни у дома след учебните часове, за да покаже какво е усвоил от наученото в училище.
BRAINy Tip* Уверете се, че преди да започване на работа върху домашното, детето разполага с всички консумативи, които може да му потрябват. Всяко ставане и търсене на нещо разконцентрира ученика и той губи мотивация. Ето защо е препоръчително да е подготвило предварително несесер с гума, острилка, два молива и две химикалки и всички учебници и тетрадки, по които ще работи. А защо не и чинийка с вкусни бисквитки и чаша плодов сок?
Като концепция домашната работа съдържа упражнения и задания по взетия материал от последния урок/ци. Приема се, че учителите не дават задания, за които не е взет материал в часа и всичко се знае от ученика (или поне така трябва да бъде). Разбира се, добре е родителят да помага, в случай че има неясни моменти. Опитвайте се да обясните решението, така че детето да го разбере, а не просто да бъде написано. От изключително значение е дали детето превръща искането на помощ от вас в рутина.
Ако това започне да се случва твърде често, това става навик и децата спират да се опитват да решат задачите си сами и чакат те да им бъдат решени наготово.
Когато тази ситуация се повтаря, детето ще започне повече да мързелува и ще се отдалечи от чувството си за отговорност. Най-доброто, което можете да направите, е да ги насърчите сами да се опитват да решат задачите си и в краен случай да им дадете насоки.
Много е важно детето да обича своя учител, защото само тогава то оценява и възпиема съветите му. Изследванията показват, че учениците са по-внимателни и взимат насериозно изискванията, дадени им от любимите им учители. По същия начин родителите трябва да показват достатъчно любов и внимание към децата си. Децата, които се чувстват оценени и обичани, са по-внимателни и по-мотивирани да изпълнят своите отговорности.
Според предложения на експертите има идеално времетраене за писане на домашна работа, съобразена с възрастта на детето. Това е съобразено дори при онлайн обучение, като се има предвид всички допълнителни курсове и упражнения, които посещават децата.
За първи клас оптимално време за писане на домашни е до 40 минути. От втори до четвърти – 40-60 минути, пети и шести – 60-90 мин., а от седми до девети около час и половина. Вече в дванадесети клас е допустимо до 2 часа. Това не включва допълнителните задачи и проекти, които биха могли да се дават на децата с цел упражнение.
Домашната работа, дадена от училище, учи децата да поемат отговорности и да изпълняват тези отговорности. За подобряване на знанията и самодисциплината домашните задачи са много важни. Учейки и пишейки домашните си, учениците придобиват допълнителни знания и умения. Това им помогнат да завършат срока с по-висок успех, съответно и диплома.
Работата по зададена домашна работа и упражнения от училище е най-сигурният начин за подпомагане на учебния процес. Онова, което е научено в училище се затвърждава и развива и дома именно чрез домашното.
Ако детето ви има някакви пропуски и/или грешки в самостоятелната работа след училище, то това значи, че материала не е усвоен напълно и има нужда от допълнителни разяснения. В такъв случай може да се възползвате от нашия Модул “ Занималня“, в който ще се погрижим детето Ви. Тук, при нас ще преговори и усвои училищния материал, напише домашните си и запълни пропуските, които има, което ще му донесе повече увереност и самочувствие!
Прекарайте свободното си време заедно единствено в забавление и положителни емоции!
Ще се радваме да ни се доверите и ние да бъдем Вашият избор при търсенето на подходяща учебна занималня и допълнителни курсове за детето ви.
Заповядайте при нас! Очакваме Ви!
Запишете се за специални оферти и събития