Частна или държавна занималня?

 

В днешно време все повече родители се запитват този въпрос що се касае за следучилищните часове на учениците от 1 до към 7 клас. Ако трябва да сме обективни, истината е, че и при двете форми има и плюсове и минуси, които ще се опитаме да съпоставим в тази статия.

 

 

 

1. Да започнем с финансовия въпрос и Кое е по-изгодно?

 

При държавната занималня, разходът за началните класове е нулев, тъй като се поема изцяло от Държавата. При частните цените обикновено варират от около 200 лв. до 480 лв. на месец за гр. София (за други градове нямам данни, ще е хубаво да се включи някой да каже). Така че тук превес има определено държавната занималня.

Частна или държавна занималня?

 

2. Усвояване и разбиране на учебния материал

 

Относно обучението съм забелязала, че в първи клас обикновено държавните занимални са добри, преподавателите се стараят и обучението е задоволително. Проблемите обикновено започват след втори клас, когато материала в училище започва да става по-сложен и детето започва да усеща затруднение при разбирането и усвояването му.

  • В държавните занимални обикновено гледат на децата като на едно цяло и ако има нужда от помощ някое дете, няма кой специално да му обясни и увери, че е усвоило материала. Обикновено това започва да се усеща от родителите, като получим забележка от класната и започваме да му помагаме за домашните работи и за нещата, които са учили в клас. Даже ми се е случвало на родителска среща класната да съветва да се упражняват и през почивните дни и  ваканциите, което пада върху нас, като родители. Също ми се е случвало да ми казват да ги запиша на допълнителни уроци дали по математика или по български език, щом имат затруднения.
  • При добрата частна занималня този елемент отпада. Там реално се заплаща за обучението на детето, което обхваща точно преговора на материала, както и помощ при подготовката на домашните работи.  Детето винаги е с написани домашни и не се налага допълнително да се работи с него през почивката. Също така в по-утвърдените занимални се правят допълнително упражнения, диктовки и децата се подготвят за контролни работи и тестове, което ги прави още по-ценни и така родителите можем да си отдъхнем, че някой следи за развитието на децата ни и те не изостават в училище.

 

3. Извънкласни дейности

 

Нека обърнем внимание за допълнителните дейности по интереси на децата, а и необходимите такива. Едното от тях неминуемо е изучаването на английски език, който се превръща в  изключително необходим в сегашният свят. Знаем всички колко е ниско нивото на изучаването му в училищата.

  • Обикновено, ходейки детето на държавна занималня, се налага да посещава допълнително уроци, което пък е свързано с ангажимент водене на детето след занималнята по задръствания и пр. Същото се отнася за други езици, музикални уроци, рисуване, спорт или подготовка по математика и български език.
  • В доста от модерните частни занимални вече предлагат допълнителните уроци да се провеждат по време на самата занималня. Това е голямо предимство, тъй като спестява много време и усилия на родителите. Също така в повечето частни занимални дават отстъпка при ползването на занималня с английски и рисуване например и така излиза и по-изгодно и по-удобно.

 

4. Качество на обучението

 

Това се явява един деликатен въпрос,  тъй като въпреки квалификацията и опита на определен преподавател в държавната занималня в училище, почти е невъзможно да се поддържа високо качество, когато децата са между 25 и 30 на брой, без условия- мултимедия, модерна база, интернет и др. Също така да не подценяваме и остарелите, при някои, методи на преподаване и неефективните методики при пресъздаване на учебния материал.

В частните занимални виждаме все по-често млади и ерудирани възпитатели, с широк светоглед и подход – по-близък към децата, с което са и възприети по-добре. Така децата се чувстват по-комфортно и съответно степента на усвоения материал нараства.

 

5. Работно време

 

В училищната държавна занималня часовете за взимане обикновено са установени предварително, като най-късните са между 17ч-17:30ч. Вече има частни занимални с голямо предимство като удължено работно време, което продължава до 18:30-19ч, за да може родителите да не се притесняват, в случай че закъсняват или са до по-късно на работа.

 

6. Храненето през деня и обяд на ученика

 

Обяд на ученици в занималняВ училищата обикновено е осигурена т.нар. столова с топъл обяд всеки ден. Посещавайки държавна занималня, детето би могло да се възползва, но тук се сблъскваме с недотам качествена и вкусна храна и нежеланието на детето да я яде. В рамките на училището децата биха могли да отскочат и до лавката, което честно казано хич не е добър вариант.

В частните занимални обикновено осигуряват топъл обяд – дали от кетъринг или в още по-добрия случай- в близък ресторант с полезна и здравословна кухня.

Родителите, които държат на това с какво ще се храни детето им, определено ще предпочетат алтернативната опция, предлагана от частните занимални.

 

 

7. Атмосфера и социална среда

 

  • В държавните занимални хубавото е, че децата общуват със съучениците си от класа и след часовете. Това се явява отчасти и предимство, и недостатък. Неприятното в държавната занималня е, че децата продължават да комуникират със същите деца и когато има неразбирателство, то обикновено се прехвърля и след часовете . Преподавателите в занималните са различни от техните класни и на практика трудно успяват да овладеят тези междуличностни отношения, които понякога прерастват в агресия и в негативни такива. Недостатък е също, че реално детето, посещаващо държавна занималня, в повечето случаи не сменя дори и класната стая и накрая се получава, че от сутрин до вечер е на едно и също място, в еднообразна среда, което би могло да отегчи и демотивира детето.

 

  • При частните занимални нещата обикновено стоят другояче. На първо място децата създават различен от обичайния си социален кръг. Децата са по-сплотени и привлечени от еднакви интересни и занимания. В по-реномираните частни занимални, самите преподаватели полагат усилия за сплотяването на децата с различни иновативни и съвременни методи, като за това допринася и по-добрата материална база и условия. В модерните детски учебни центрове правят и различни тематични партита и тържества, които допълнително сближават децата, както и разработват специализирани програми във ваканциите и почивните дни.

 

 

 

Съществуват също няколко предимства, които се срещат при някои по-елитни частни занималнии нямат аналог при държавните, на които си заслужава да се обърне внимание:

 

  • детски учебен център софияДостъп до психолог и логопед– в случай че забележат някакво отклонение или притеснителни характеристики при детето, преподавателите в определени частни занимални са обучени да следят за и предоставят контакт със специалисти в областта, които са причислени към тях

 

  • По- съвременните занимални вече имат програми до 7-ми клас, където са в подкрепа на по-големи деца при усвояването на материала. Също така родителите не се притесняват какво правят след/преди часовете децата им, спокойни са, че има кой да ги следи дали са в течение с учебния материал и други.

 

  • Получават и имат достъп по всяко време до т.нар. обратна връзка относно поведението и състоянието на детето им. В държавните училища тази връзка е силно ограничено, обикновено проблемите се неглижират и се свеждат до родителските срещи. В реномираните частни занимални това е един от главните заложени приоритети, за да може родителите да са в течение с развитието във всеки един етап от детството на детето си.

 

При нас ще откриете всичко това!

Ще се радваме да ни се доверите и ние да бъдем Вашият избор. Очакваме Ви !

 

 

BRAIN Academy – Early Learning & Child Care

Частна занималня BRAIN Academy

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Scroll Up