Частна или държавна занималня?
В днешно време все повече родители се интересуват от периода след училищните часове на децата си. Ако трябва да сме обективни, истината е, че и при двете форми има и плюсове и минуси, които ще се опитаме да разгледаме в тази статия.
1. Финансова страна и кое е по-изгодно?
При държавната занималня, разходът за началните класове е нулев, тъй като се поема изцяло от Държавата. При частните, цените обикновено варират от около 300 лв. до 500 лв. на месец за гр. София (за други градове нямам данни, ще се радвам ако някой сподели). Така че тук превес има определено държавната занималня.
2. Усвояване и разбиране на учебния материал
Относно обучението съм забелязала, че в 1. клас държавните занимални са добри, преподавателите се стараят и подготовката е задоволителна. Проблемите обикновено започват след втори клас, когато материалът в училище става по-сложен. Тогава е възможно детето да усеща затруднения при разбирането и усвояването му.
- В държавните занимални гледат на децата като на едно цяло, защото са от един клас. В случай обаче, че някое дете има нужда от помощ и индивидуално отношение, учителят не винаги има капацитета и ресурсите да му го осигури, заради по-големия брой деца. Това започва да се усеща и от родителите, когато детето не е успяло да усвои материала и се налага да пише домашни до късно през нощта, през почивните дни и дори ваканциите, с цел наваксване.
- При добрата частна занималня този елемент отпада. Обучението там обхваща писане на домашна работа, учене на уроци, преговор на материала и понякога допълнителни упражнения. Ученикът винаги е с написани домашни и това не „краде“ от семейното време и почивка. Също така в по-утвърдените занимални се правят допълнителни упражнения, съобразени с индивидуалните нужди на всяко дете. Подготвят се за контролни работи и тестове, правят преговор на конкретния материал и при нужда всичко се разяснява наново. Това ги прави ценни и така родителите можем да си отдъхнем, че някой следи развитието на децата ни и това да не изостават в училище.
3. Извънкласни дейности
Нека обърнем внимание на допълнителните дейности по интереси, а и необходимостта от такива. Една от тях е изучаването на английски език, който се превръща в изключително необходим в днешния свят. Всички знаем колко е ниско нивото на изучаването му в училищата.
- Обикновено, ходейки на държавна занималня, се налага детето да посещава допълнителни уроци. Това е свързано с ангажимент по водене и взимане след училище, по задръствания, градски транспорт и пр. Същото се отнася за други езици, музикални уроци, рисуване, спорт или уроци по математика и български език.
- Доста от модерните частни занимални, предлагат допълнителните курсове, които се провеждат по време на самата занималня. Това е голямо предимство, тъй като спестява много време и усилия на родителите.
4. Качество на обучението
Това се явява един деликатен въпрос, тъй като въпреки квалификацията и опита на преподавателите в държавната занималня, понякога не е възможно да се поддържа високо качество, поради големия брой деца в клас. Също така да не подценяваме и ограничения ресурс и остарялата система, по която са задължени да преподават.
В частните занимални все по-често виждаме млади и ерудирани възпитатели, с широк светоглед и подход – по-близък към децата. Така децата се чувстват по-комфортно и съответно степента на усвоения материал нараства. Ключов момент, за всичко това, е че са и в по-малки групи или с повече от един учител.
5. Храненето през деня и обяд на ученика
В училищата обикновено е осигурена т.нар. столова с топъл обяд всеки ден. Посещавайки държавна занималня, детето би могло да се възползва, но тук се сблъскваме с недотам качествената и вкусна храна и нежеланието на детето да я яде. В рамките на училището децата биха могли да отскочат и до лавката, което честно казано хич не е добър вариант.
В частните занимални обикновено осигуряват топъл обяд – дали от кетъринг или в още по-добрия случай- в близък ресторант с полезна и здравословна кухня.
Родителите, които държат на това с какво ще се храни детето им, определено ще предпочетат алтернативната опция, предлагана от частните занимални.
6. Атмосфера и социална среда
- Хубавото в държавните занимални е, че децата общуват със съучениците си от класа и след часовете. Това се явява отчасти и предимство, но и недостатък. Неприятното в държавната занималня е, че децата продължават да комуникират със същите деца и когато има неразбирателство, то обикновено се прехвърля и след часовете. Преподавателите в занималните са различни от техните класни ръководители и на практика трудно успяват да овладеят тези междуличностни отношения, които понякога прерастват в агресия и в негативни такива. Недостатък е и че в повечето случаи детето не сменя дори и класната стая и седи от сутрин до вечер е на едно и също място, в еднообразна среда, което би могло да отегчи и демотивира детето.
- При частните занимални нещата обикновено стоят другояче. На първо място децата създават различен от обичайния си социален кръг. Децата са по-сплотени и привлечени от еднакви интересни и занимания. В по-реномираните частни занимални, самите преподаватели полагат усилия за сплотяването на децата с различни иновативни и съвременни методи, като за това допринася и по-добрата материална база и условия. В модерните детски учебни центрове са обособени специални места за отдих и почивка с разнообразни игрови материали, които допълнително сближават децата. През ваканциите пък се организират специализирани програми и тържества с тематична насоченост.
Предимства на елитните частни занимални, без аналог при държавните:
- В училищната занималня часовете за взимане обикновено са установени предварително, като най-късните са между 17ч – 17:30ч. В частни занимални голямо предимство е удълженото работно време, което продължава до 18:30-19ч, за да може родителите да не се притесняват, в случай че закъсняват или са до по-късно на работа. Освен това повечето частни занимални работят и по време на неучебните дни и ваканциите. Това несъмнено е предимство за работещия родител.
- По- съвременните занимални вече имат програми от 5-ти до 7-ми клас, където са в подкрепа на по-големи деца при усвояването на материала. Също така родителите не се притесняват какво правят след/преди часовете децата им, спокойни са, че има контрол над това дали са усвоили учебния материал и са подготвени за предстоящи тестове и изпитвания.
- Получават и имат достъп по всяко време до т.нар. обратна връзка относно поведението и състоянието на детето им. В държавните училища тази връзка е силно ограничена, обикновено проблемите се неглижират и се свеждат до родителските срещи. В реномираните частни занимални това е един от главните заложени приоритети, за да може родителите да са в течение с развитието във всеки един етап от детството на детето си.
Ще се радваме да ни се доверите и ние да бъдем Вашият избор. Очакваме Ви !
Научи повече за нас ТУК
BRAIN Academy. Be Smart.